KANDİLLER GİBİ İBÂDETLE GEÇİRMEK TEŞVİK EDİLEN MÜBÂREK GÜNLER VE GECELERDE KIYÂM VE İHYÂ YERİNE GEÇECEK FAZÎLETLİ AMELLER
Hadîs-i şerîflerde teşvik edilen mübarek gecelerin "ihya" edilip "kıyam" üzere geçirilmesinin nasıl yerine getirileceği hususunda âlimler bir kaç görüş açıklamıştırlar:
1. Kıyamın en üstün şekli namazla olur ki, bunun en üstün şekli o gece ile alakalı tavsiye edilen nafile namazlar ve bilhassa tesbih namazı ile olur.
2. Kur'ân'ı Kerîm tilaveti ki, özellikle Rasûlullâh ﷺ'in her gece okuduğu veya teşvik buyurduğu sûreler okunarak bu geceler en mükemmel bir şekilde ihya edilebilir ki bunlar özellikle Efendimizin çokça devam ettiği:
Secde Sûresi,
Mülk Sûresi,
İsrâ Sûresi,
Zümer Sûresi,
Hadîd, Haşr, Saff, Cumu'a, Teğâbun Sûreleri,
Yâsîn Sûresi, bunu okuyanın: "Geçmiş günahları bağışlanır, on hatim yapmış sevabı alır, kendisi için bu sûre büyük bir nur olur". [Ebû'ş-Şeyh; Ebû Nu'aym; Beyhakî; Zebîdî, İthâfü's-sâde, 5/154]
Vâkı'a Sûresi,
Duhân Sûresi,
Kamer Sûresi,
Kıyâmet Sûresi,
Zilzâl Sûresi,
Tekâsür Sûresi,
Kâfirûn Sûresi,
İhlâs Sûresi,
Bakara Sûresi 285-286 (Âmenerrasûlü), "bir gecede bu âyet-i kerîmeleri okuyanlar için, teheccüt namazı kılmak yerine geçecekleri ve her türlü beladan korunmaları hususunda yeterli olacakları", en sahih kaynaklarda yer almıştır. [Buharî, Fedâiül'l-Kur'an 10, 17, 37; Meğâzî, 12; Müslim, Müsâfirûn, 255]
Âl-i İmrân Sûresi 190-200, Rasûlullâh ﷺ her gece bunları okur ve: "(Bu âyet-i kerîmeleri) bir gece içinde okuyana, tüm gecenin kıyamı (ibadetle geçirilme sevabı) yazılır" buyururdu. [Heysemî, el-Mecmu'a, 2/77; Dârimî; Suyûtî, ed-Dürrü'l-mensûr, 2/421]
Haşr Sûresinin son üç âyeti ki, bunları okuyanlara: "Allâh'u Te'âlâ ona sabaha kadar kendisine salât edecek (dua ve istiğfarda bulunacak, feyiz ve rahmet yağdıracak) yetmiş bin melek görevlendirir". [Tirmizî; Dârimî; Ahmed ibni Hanbel, 5/26; İbni Adiyy; İbn Merdûyeh; Beyhakî; Suyûtî, ed-Dürrü'l-mensûr, 8/122-123]
3. Allâh'u Te'âlâ'nın en güzel ism-i şerîfleriyle ve Kelime-i Tevhîd zikirleriyle meşgul olmak, tesbih ve hamd-ü senalara vakit ayırmak.
4. Cemaatle ve tek başına salât-ü selamlarla meşgul olmak.
5. Allâh'u Te'âlâ'nın kitabının tefsirinin yapıldığı meclisler kurup, onlara katılmak ki bu tür ilim meclislerinde bulunmak, bu mübarek geceleri ibadetle geçirmenin en fazîletli şeklidir.
Bu hususta Rasûlullâh ﷺ şöyle buyurmuştur: "Bir ilim meclisinde bulunmak, bin rekat namazdan, bir hastayı ziyaretten ve bin cenazeye katılmaktan üstündür".
Bunun üzerine: "Ya Rasûlallâh! Kur'an okumaktan da mı?" denilince: "Hiç ilimsiz Kur'an bir şeye yarar mı?" buyurdu. [Zebîdî, İthâfü's-sâde, 1/99]
6. Yatsı ve sabah namazlarını cemaatle kılmak.
Nitekim hadîs-i şerîfte Rasûlullâh ﷺ şöyle buyurmuştur: "Yatsıyı cemaatle kılan, gecenin yarısını ibadetle geçirmiş gibidir. Sabahı da cemaatle kılan, gecenin tamamında namaz kılmış gibidir".
[Müslim, Salât:46, no:1491, sh:264]
Hadîs-i şerîflerde geçen "Kıyam tabirinin, ne kadar zaman yapılacak amellerle yerine geleceği hakkında da ulemanın bir kaç görüşü vardır:
a) Gecenin çoğunu ibadetle geçirerek,
b) Gecenin bir saatini ibadetle geçirerek.
[Ahmed ibni Hicâzî, Tuhfetü'l-ihvan, sh:51-52; Necmüddîn el-Ğaytî, Kitâb-u Leyleti'n-nısf-i min şa'bân, Süleymaniye Kütüphanesi, Reîsü'l-küttâb Mustafa Efendi, kayıt no:1166, varak:192]
Hadîs-i şerîflerde teşvik edilen mübarek gecelerin "ihya" edilip "kıyam" üzere geçirilmesinin nasıl yerine getirileceği hususunda âlimler bir kaç görüş açıklamıştırlar:
1. Kıyamın en üstün şekli namazla olur ki, bunun en üstün şekli o gece ile alakalı tavsiye edilen nafile namazlar ve bilhassa tesbih namazı ile olur.
2. Kur'ân'ı Kerîm tilaveti ki, özellikle Rasûlullâh ﷺ'in her gece okuduğu veya teşvik buyurduğu sûreler okunarak bu geceler en mükemmel bir şekilde ihya edilebilir ki bunlar özellikle Efendimizin çokça devam ettiği:
Secde Sûresi,
Mülk Sûresi,
İsrâ Sûresi,
Zümer Sûresi,
Hadîd, Haşr, Saff, Cumu'a, Teğâbun Sûreleri,
Yâsîn Sûresi, bunu okuyanın: "Geçmiş günahları bağışlanır, on hatim yapmış sevabı alır, kendisi için bu sûre büyük bir nur olur". [Ebû'ş-Şeyh; Ebû Nu'aym; Beyhakî; Zebîdî, İthâfü's-sâde, 5/154]
Vâkı'a Sûresi,
Duhân Sûresi,
Kamer Sûresi,
Kıyâmet Sûresi,
Zilzâl Sûresi,
Tekâsür Sûresi,
Kâfirûn Sûresi,
İhlâs Sûresi,
Bakara Sûresi 285-286 (Âmenerrasûlü), "bir gecede bu âyet-i kerîmeleri okuyanlar için, teheccüt namazı kılmak yerine geçecekleri ve her türlü beladan korunmaları hususunda yeterli olacakları", en sahih kaynaklarda yer almıştır. [Buharî, Fedâiül'l-Kur'an 10, 17, 37; Meğâzî, 12; Müslim, Müsâfirûn, 255]
Âl-i İmrân Sûresi 190-200, Rasûlullâh ﷺ her gece bunları okur ve: "(Bu âyet-i kerîmeleri) bir gece içinde okuyana, tüm gecenin kıyamı (ibadetle geçirilme sevabı) yazılır" buyururdu. [Heysemî, el-Mecmu'a, 2/77; Dârimî; Suyûtî, ed-Dürrü'l-mensûr, 2/421]
Haşr Sûresinin son üç âyeti ki, bunları okuyanlara: "Allâh'u Te'âlâ ona sabaha kadar kendisine salât edecek (dua ve istiğfarda bulunacak, feyiz ve rahmet yağdıracak) yetmiş bin melek görevlendirir". [Tirmizî; Dârimî; Ahmed ibni Hanbel, 5/26; İbni Adiyy; İbn Merdûyeh; Beyhakî; Suyûtî, ed-Dürrü'l-mensûr, 8/122-123]
3. Allâh'u Te'âlâ'nın en güzel ism-i şerîfleriyle ve Kelime-i Tevhîd zikirleriyle meşgul olmak, tesbih ve hamd-ü senalara vakit ayırmak.
4. Cemaatle ve tek başına salât-ü selamlarla meşgul olmak.
5. Allâh'u Te'âlâ'nın kitabının tefsirinin yapıldığı meclisler kurup, onlara katılmak ki bu tür ilim meclislerinde bulunmak, bu mübarek geceleri ibadetle geçirmenin en fazîletli şeklidir.
Bu hususta Rasûlullâh ﷺ şöyle buyurmuştur: "Bir ilim meclisinde bulunmak, bin rekat namazdan, bir hastayı ziyaretten ve bin cenazeye katılmaktan üstündür".
Bunun üzerine: "Ya Rasûlallâh! Kur'an okumaktan da mı?" denilince: "Hiç ilimsiz Kur'an bir şeye yarar mı?" buyurdu. [Zebîdî, İthâfü's-sâde, 1/99]
6. Yatsı ve sabah namazlarını cemaatle kılmak.
Nitekim hadîs-i şerîfte Rasûlullâh ﷺ şöyle buyurmuştur: "Yatsıyı cemaatle kılan, gecenin yarısını ibadetle geçirmiş gibidir. Sabahı da cemaatle kılan, gecenin tamamında namaz kılmış gibidir".
[Müslim, Salât:46, no:1491, sh:264]
Hadîs-i şerîflerde geçen "Kıyam tabirinin, ne kadar zaman yapılacak amellerle yerine geleceği hakkında da ulemanın bir kaç görüşü vardır:
a) Gecenin çoğunu ibadetle geçirerek,
b) Gecenin bir saatini ibadetle geçirerek.
[Ahmed ibni Hicâzî, Tuhfetü'l-ihvan, sh:51-52; Necmüddîn el-Ğaytî, Kitâb-u Leyleti'n-nısf-i min şa'bân, Süleymaniye Kütüphanesi, Reîsü'l-küttâb Mustafa Efendi, kayıt no:1166, varak:192]
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder