11 Ağustos 2017 Cuma

Duanın Kabul Olacağı Zaman ve Kimlerin Duası Kabul Olur

-Gecenin 3/1 Kısmında Yapılan Dua Kabul Olur
 (Özellikle Pazar'ı Pazartesi Gününe Bağlayan İmsak vaktine 1-1,5  Saat Kala)
-Ezan Okunurken Yapılan Dua Kabul Olur
-Ezan ile Kamet Arasın Yapılan Dua kabul olur
-Secdede yapılan dua kabul olur
-Farz namazından sonra yapılan dua kabul olur
-Yağmur Yağarken Yapılan Dua kabul olur
(Peygam Efendimiz S.A.V. yağmur yağarken dışarı çıkar gömleğinin bir düğmesini açar
ve yağmur damlalarının bedenine yağmasını sağlarmış.
Sebebi ise "Bu Damlalar Rabbimin Katından Yeni Ayrıldı" dermiş.)

-Mazlumun Duası kabul olur
-Misafirin duası kabul olur
-Babanın Yaptığı Dua kabul olur
-Ramazan Ayında Yapılan Dua kabul olur
- İftar Zamanı Oruçlunun Duası kabul olur
-Kabe'yi Gördüğün Anda Yapılan Dua Kabul Olur
- Kuran okununca - Hatim Yapılınca Yapılan Dua kabul olur
- Salavat ile başlayan ve salavat ile biten dua kabul olur
- Cuma Gece ve Gündüzü Yapılan Dua kabul olur
  (ayrıca yine cuma günü akşam namazına 45 dk kala ezan bitinciye kadar yapılan dua)

- Recep Ayının İlk Gecesi Yapılan Dua kabul olur
- Şaban Ayının 15. Gecesi Yapılan Dua kabul olur
- Arefe Günü Yapılan Dua kabul olur
- Bayramın ilk günü Yapılan Dua kabul olur
- Çarşamba günü ilkindi namazına 1-45 dk Kala Dua Kabul Saati Olabilir.
  (Peygamber Efendimizi Çarşamba Günü Dua Ederken Gören Sahabalerden Biri Dua
  Bitiminde Güldüğünü Görür oda her daim bu zamanda dua eder ve kabul olurmuş)



Dua bir ubudiyettir. Bizim dualardaki ana prensibimiz ibadet kastı ve gayesi hakim olmalıdır. Yoksa duayı sırf kabul edilmesi gereken ve ihtiyaç dilekçesi olarak görmek yanlıştır.

Bazen bir şey için dua edilir; fakat istediğimiz bu şey, zahiren kabul edilmez. Buna rağmen bizim duayı bırakmamamız lazımdır. Şayet istediğimiz şey elde edilse ve Cenab-ı Hak duamızı kabul etse nurun ala nur. Ama zahiren kabul edilmese bile biz “duam kabul olmadı” demeyeceğiz. Aksine “Allah bu duamı ahiretim için veya dünyada daha iyi bir şekilde kabul etti” denilir.

Hakikaten bu dua boşa gitmedi, ibadet olması dolayısıyla ahirette mükafatını göreceğim diye duasını bırakmak değil, aksine daha fazla dua etmeye gayret ve şevk taşımalıyız.

Cenab-ı Hak Kur’an-ı Kerim'de “Bana dua edin size cevap vereyim.” (mü’min, 40/60) buyurmaktadır. Bazıları bu ayet-i kerimeyi öne sürerek şöyle demektedirler: Madem Allah “Bana dua edin bende kabul edeyim” demiştir; neden çokça dua ettiğimiz halde bazıları kabul edilmiyor. Bu hususta alimlerimiz ittifakla bu ayette Allah “cevap veririm” demektedir, “kabul ederim” dememektedir. Nasıl ki, sen bir hekime gitsen ve desen “Ey hekim bana şu ilacı ver” elbette hekim sana cevap verir ve “Buyurun” diye cevap verir. Fakat istediğin şey ya hikmetsiz, ya faydasız veya sana zararlı bir ilaç ise, onu değil de daha güzelini sana verir.

Aynen onun gibi, mutlak hikmet sahibi Cenab-ı Hak bize ve dualarımıza cevap verir. Ama kabul etmek hikmetine tabi olduğundan bazen istenen şeyin aynısı bazen de daha güzelini bazen de zararlı olduğunu bildiği için hiç vermez.

Bu kısa açıklamadan sonra duaların kabul şartlarına geçelim:

Evvela, dua kabul çerçevesi dahilinde olacak. Sonra, samimi ve günahsız bir ağızla olacaktır. Mümkünse abdestli ve helal lokma alınmak suretiyle bereketlenecektir. Mübarek mevkilerde özellikle mescit ve camilerde, mübarek zamanlarda özellikle ramazan ayı ve kadir gecesi, berat gecesi gibi mübarek gecelerde, namazlardan sonra özellikle sabah namazından sonra dua edilmesi kabule karin olması hikmet-i ilahiye ve rahmet-i ilahiyece matluptur.



Bu şartlardan uzaklaşıldığı taktirde de duanın tesiri azalacaktır
Duanın makbul olduğu zamanlar
Duayı yalnız namazlardan sonra ve belli zamanlarda yapmak mekruhtur. Her fırsatta dua etmelidir! Bilhassa şerefli vakitleri ve şerefli halleri kaçırmamalı, fırsat bilmelidir!

Duanın makbul olduğu zamanlar:

1- Seher vakti.

Hadis-i şerifte buyuruldu ki:

(Allahü teâlâ, seher vakti, “İstiğfar eden yok mu, onu mağfiret edeyim. İsteyen yok mu, istediğini vereyim, duasını kabul edeyim” buyurur.) [Müslim]

Allahü teâlâ iyileri överken, (Onlar seher vaktinde istiğfar eder) buyuruyor. (Zariyat 18)

Seher vakti, gecenin son altıda biridir. Gecenin ikinci yarısından sonra da dualar kabul olur. [Gece, akşam ile imsak vaktinin arasıdır.]

2- Mübarek gün ve geceler.

Cuma günü öğle ile ikindi arası.

Recebin ilk gecesi,

Şabanın 15. gecesi,

Bayram geceleri,

Arefe günü,

Ramazan gün ve geceleri,

İftar zamanı,

Her günün zeval vakti.

Bu vakitleri ganimet bilmelidir. Hadis-i şeriflerde buyuruluyor ki:

(Şu beş gecede yapılan dua red edilmez: Regaib gecesi, Şabanın 15. [Berat] gecesi, Cuma gecesi, Ramazan ve Kurban bayramı gecesi.) [İ.Asakir]

(Cuma günlerinde bir an vardır ki, o anda edilen dua red olmaz.) [Buhari, Müslim, Tirmizi]

(Ramazanda Allah günahları affeder ve duaları kabul eder.) [Taberani]

3- Ezan okunurken ve ezan ile kamet arasında.

Hadis-i şerifte, (Ezan okunurken dua red olmaz) ve (Ezanla kamet arasında dua kabul edilir) buyuruldu.

4- Namaz kılarken, secdede iken ve namazlardan sonra.

Hadis-i şerifte, (Kulun Rabbine en yakın hali, namazda secdede ikendir. Secdede çok dua edin. Bu dua kabul olur) ve (Beş vakit namazlardan sonra yapılan dua kabul olur) buyuruldu. (Buhari) Nafile namazlarda, secdede iken dua edilir, farz namazlarda secdede dua edilmez.

5- Kur’an-ı kerim hatmedilince.

Hadis-i şerifte, (Kur’anı hatmedenin duası kabul olur) buyuruldu.

6- Kalbinde incelik hissettiği an.

Hadis-i şerifte, (Rikkat [incelik] halinde duayı ganimet bilin. Bu hal Rahmet kapısının açık olduğunu gösterir) buyuruldu.

7- Kâbe-i şerifi görünce.

Hadis-i şerifte, (Hac yapanların, duaları kabul olur. Kâbe’de Mültezim denilen yerde, dua eden mutlaka uğradığı musibetten kurtulur) buyuruldu.

8- Hasta iken, sıkıntılı iken.

Hadis-i şerifte, (Dertli müminin duasını ganimet bilin!) buyuruldu. (Ebuşşeyh)

9- Oruçlu iken.

Hadis-i şerifte, (Oruçlunun duası red edilmez) buyuruldu. [Tirmizi]

10- Yağmur yağarken, Kur’an okunurken, düşmanla karşılaşınca.

Hadis-i şerifte, (Şu durumda rahmet kapıları açılır ve dualar kabul edilir: Kur’an okunurken, düşman ordusu ile karşılaşılınca, yağmur yağarken) buyuruldu.

11- Cemaat halinde,

Hadis-i şerifte, (Bir cemaat toplanır, bir kısmı dua eder, ötekiler de amin derse o duayı, Allah kabul eder) buyuruldu.

12- Gıyaben yapılan dua.

Hadis-i şerifte, (Din kardeşine gıyabında [arkasından] yaptığı dua kabul olur) buyuruldu. [İbni Ebi Şeybe]

13- Ana babanın, yolcunun duası ve mazlumun zalime ettiği dua.

Hadis-i şerifte, (Ana babanın evladına duası, yolcunun, misafirin ve mazlumun duası makbuldür) buyuruldu. (Tirmizi)

14- Kur’an-ı kerimi hıfzedenler.

Hadis-i şerifte, (Kur’an-ı kerimi hıfzeden, her hatmi sırasında, kabul olunmuş bir dua hakkına sahip olur) buyuruldu.

15- Hacılar, mücahidler.

Hadis-i şerifte, (Şu dört dua red olmaz: Din kardeşine arkasından yapılan dua. İyileşinceye kadar hastaların, dönünceye kadar hacca ve savaşa gidenlerin duası) buyuruldu

16- Müslümanlıkta saçlarını ağartanların, âlimlerin ve adil idarecilerin duaları da makbuldür.

Hadis-i şerifte, (Şu üç kişinin hakkını ancak münafık olan küçümser: İslam yolunda saçını ağartmış olan, ilim sahibi ve âdil idareci) buyuruldu.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder