KANDİLLER GİBİ İBÂDETLE GEÇİRMEK TEŞVİK EDİLEN MÜBÂREK GÜNLER VE GECELERDE KIYÂM VE İHYÂ YERİNE GEÇECEK FAZÎLETLİ AMELLER
Hadîs-i
şerîflerde teşvik edilen mübarek gecelerin "ihya" edilip "kıyam" üzere
geçirilmesinin nasıl yerine getirileceği hususunda âlimler bir kaç görüş
açıklamıştırlar:
1.
Kıyamın en üstün şekli namazla olur ki, bunun en üstün şekli o gece ile
alakalı tavsiye edilen nafile namazlar ve bilhassa tesbih namazı ile
olur.
2.
Kur'ân'ı Kerîm tilaveti ki, özellikle Rasûlullâh ﷺ'in her gece okuduğu
veya teşvik buyurduğu sûreler okunarak bu geceler en mükemmel bir
şekilde ihya edilebilir ki bunlar özellikle Efendimizin çokça devam
ettiği:
• Secde Sûresi,
• Mülk Sûresi,
• İsrâ Sûresi,
• Zümer Sûresi,
• Hadîd, Haşr, Saff, Cumu'a, Teğâbun Sûreleri,
•
Yâsîn Sûresi, bunu okuyanın: "Geçmiş günahları bağışlanır, on hatim
yapmış sevabı alır, kendisi için bu sûre büyük bir nur olur".
[Ebû'ş-Şeyh; Ebû Nu'aym; Beyhakî; Zebîdî, İthâfü's-sâde, 5/154]
• Vâkı'a Sûresi,
• Duhân Sûresi,
• Kamer Sûresi,
• Kıyâmet Sûresi,
• Zilzâl Sûresi,
• Tekâsür Sûresi,
• Kâfirûn Sûresi,
• İhlâs Sûresi,
•
Bakara Sûresi 285-286 (Âmenerrasûlü), "bir gecede bu âyet-i kerîmeleri
okuyanlar için, teheccüt namazı kılmak yerine geçecekleri ve her türlü
beladan korunmaları hususunda yeterli olacakları", en sahih kaynaklarda
yer almıştır. [Buharî, Fedâiül'l-Kur'an 10, 17, 37; Meğâzî, 12; Müslim,
Müsâfirûn, 255]
•
Âl-i İmrân Sûresi 190-200, Rasûlullâh ﷺ her gece bunları okur ve: "(Bu
âyet-i kerîmeleri) bir gece içinde okuyana, tüm gecenin kıyamı (ibadetle
geçirilme sevabı) yazılır" buyururdu. [Heysemî, el-Mecmu'a, 2/77;
Dârimî; Suyûtî, ed-Dürrü'l-mensûr, 2/421]
•
Haşr Sûresinin son üç âyeti ki, bunları okuyanlara: "Allâh'u Te'âlâ ona
sabaha kadar kendisine salât edecek (dua ve istiğfarda bulunacak, feyiz
ve rahmet yağdıracak) yetmiş bin melek görevlendirir". [Tirmizî;
Dârimî; Ahmed ibni Hanbel, 5/26; İbni Adiyy; İbn Merdûyeh; Beyhakî;
Suyûtî, ed-Dürrü'l-mensûr, 8/122-123]
3.
Allâh'u Te'âlâ'nın en güzel ism-i şerîfleriyle ve Kelime-i Tevhîd
zikirleriyle meşgul olmak, tesbih ve hamd-ü senalara vakit ayırmak.
4. Cemaatle ve tek başına salât-ü selamlarla meşgul olmak.
5.
Allâh'u Te'âlâ'nın kitabının tefsirinin yapıldığı meclisler kurup,
onlara katılmak ki bu tür ilim meclislerinde bulunmak, bu mübarek
geceleri ibadetle geçirmenin en fazîletli şeklidir.
Bu
hususta Rasûlullâh ﷺ şöyle buyurmuştur: "Bir ilim meclisinde bulunmak,
bin rekat namazdan, bir hastayı ziyaretten ve bin cenazeye katılmaktan
üstündür".
Bunun
üzerine: "Ya Rasûlallâh! Kur'an okumaktan da mı?" denilince: "Hiç
ilimsiz Kur'an bir şeye yarar mı?" buyurdu. [Zebîdî, İthâfü's-sâde,
1/99]
6. Yatsı ve sabah namazlarını cemaatle kılmak.
Nitekim
hadîs-i şerîfte Rasûlullâh ﷺ şöyle buyurmuştur: "Yatsıyı cemaatle
kılan, gecenin yarısını ibadetle geçirmiş gibidir. Sabahı da cemaatle
kılan, gecenin tamamında namaz kılmış gibidir". [Müslim, Salât:46,
no:1491, sh:264]
Hadîs-i
şerîflerde geçen "Kıyam tabirinin, ne kadar zaman yapılacak amellerle
yerine geleceği hakkında da ulemanın bir kaç görüşü vardır:
a) Gecenin çoğunu ibadetle geçirerek,
b) Gecenin bir saatini ibadetle geçirerek.
[Ahmed
ibni Hicâzî, Tuhfetü'l-ihvan, sh:51-52; Necmüddîn el-Ğaytî, Kitâb-u
Leyleti'n-nısf-i min şa'bân, Süleymaniye Kütüphanesi, Reîsü'l-küttâb
Mustafa Efendi, kayıt no:1166, varak:192]
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder